Pierwsze 5 elektrycznych autobusów zasiliło tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Gnieźnie. To niskopodłogowe pojazdy, przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami i wózków dziecięcych. Są klimatyzowane i wyposażone w innowacyjny system informacji pasażerskiej. Każdy egzemplarz posiada 31 miejsc siedzących, 1 miejsce do przewozu wózka i 43 miejsca stojące. Zalety "elektryków" wymienia Paulina Hennig-Kloska ministra Klimatu i Środowiska.
Zakup tego typu pojazdów wpisuje się w realizację ustawy o elektromobliności, zobowiązującą większe samorządy do zapewnienia mieszkańcom możliwości korzystania z pojazdów elektrycznych w komunikacji zbiorowej. Autobusy elektryczne to także czystsze powietrze w mieście. Mówi Michał Powałowski prezydent Gniezna.
Dodatkowo zakupiono 5 dwustanowiskowych ładowarek stacjonarnych i 2 mobilne pojedyncze oraz stację transformatorową. Ładowanie jednego autobusu będzie trwało od 2 do 5 godzin. Pojemność baterii pojazdu ma pozwolić na przejechanie co najmniej 220 kilometrów na jednym ładowaniu. W ramach tego zamówienia przeszkolono 20 kierowców i 10 mechaników - pracowników miejskiej Spółki. Pierwsze kursy nowych autobusów na liniach MPK mają się odbyć 4 listopada. Łącznie przedsiębiorstwo dysponuje 37 autobusami, do których dołączy 10 elektrycznych. Wylicza Wojciech Gulczyński prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Gnieźnie.
"Elektryki" umożliwiają obniżenie kosztów eksploatacji szacunkowo nawet o połowę. Również koszt zakupu pojazdów, dzięki dofinansowaniu, był niższy niż tradycyjnych autobusów. Mówi Joanna Śmigielska zastępczyni prezydenta Gniezna.
Na zakup autobusów elektrycznych pozyskano dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy w kwocie ponad 20 milionów złotych. Całkowita wartość przedsięwzięcia to niemal 30 milionów złotych. Docelowo w skład floty gnieźnieńskiego MPK wejdzie łącznie 10 takich pojazdów, kolejne 5 ma się pojawić w ciągu najbliższych kilku miesięcy.